Ede
  • Definities
    • Opdrachtnemer: JuNova, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder het nummer 87552922. 
    • Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon in wiens opdracht diensten worden verleend en/of werkzaamheden worden uitgevoerd en/of zaken worden geleverd. 
    • Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever samen.
    • Overeenkomst: de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten Overeenkomst ter zake het verlenen van diensten en/of het uitvoeren van werkzaamheden en/of leveren van zaken. 

  • Algemeen
    • Deze Algemene Voorwaarden gelden voor alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden en Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, voor zover door partijen daarvan niet schriftelijk en uitdrukkelijk wordt afgeweken.
    • Afwijkingen van het in deze Algemene Voorwaarden bepaalde zijn alleen rechtsgeldig als zij schriftelijk zijn vastgelegd en aanvaard door de Opdrachtnemer. 
    • De toepasselijkheid van eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van een Opdrachtgever is uitgesloten. 
    • Opdrachtnemer dient de Overeenkomst in beginsel zelf uit te voeren maar kan naar eigen inzicht en keuze (een deel van) haar taken aan een onder haar verantwoordelijkheid vallende derde uitbesteden.
    • Deze Algemene Voorwaarden werken mede ten aanzien van de werknemers, zelfstandigen van de Opdrachtnemer en de door Opdrachtnemer ingeschakelde -doch onder haar verantwoordelijkheid en voor haar werkzame- derden.
    • Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is of vernietigd mocht worden, blijven de overige bepalingen van deze voorwaarden onverminderd van kracht. Partijen zijn alsdan verplicht om in onderling overleg de nietige of vernietigde bepaling te (doen) vervangen op een wijze die zo veel mogelijk recht doet aan de bedoeling van de nietige of vernietigde bepaling. 

  • Totstandkoming en uitvoering Overeenkomst
    • De Overeenkomst met Opdrachtgever komt pas tot stand na uitdrukkelijke, schriftelijke aanvaarding door Opdrachtnemer. 
    • De door de Opdrachtnemer schriftelijk uitgebrachte offerte(s) zijn gedurende één maand geldig, tenzij anders aangegeven in de offerte. Aanvaarding dient plaats te vinden binnen één maand na verzenddatum.
    • De Overeenkomst wordt steeds aangegaan voor de duur van de in de Overeenkomst genoemde bepaalde tijd, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen dan wel uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat de Overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan. 
    • Wijzigingen in de Overeenkomst daaronder begrepen uitbreiding of beperking van de reeds opgedragen werkzaamheden en/of opdracht(en) vinden slechts plaats na voorafgaande schriftelijke bevestiging van Opdrachtnemer.
    • De uitvoering van de Overeenkomst geschiedt uitsluitend ten behoeve van de Opdrachtgever. Tenzij met de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer mogen anderen dan de Opdrachtgever niet op het resultaat van de voor de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden of de uitvoering daarvan afgaan en kunnen zij daaraan geen rechten ontlenen.
    • De Overeenkomst houdt een inspanningsverbintenis voor Opdrachtnemer in en geen resultaatsverbintenis. Een Overeenkomst wordt door of vanwege Opdrachtgever naar beste kunnen en met de zorgvuldigheid die van Opdrachtgever mag worden verwacht uitgevoerd.
    • De door Opdrachtnemer opgegeven termijnen voor (op)levering gelden niet als fataal. Overschrijding daarvan geeft geen aanspraak op enige vorm van schadevergoeding. 
    • De auteursrechten met betrekking tot alle door Opdrachtnemer vervaardigde werken blijven te allen tijde haar eigendom. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd op of bij de door haar vervaardigde werken naar naam te (doen) vermelden. 

  • Verplichtingen Opdrachtgever 
    • De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en informatie waarvan Opdrachtnemer aangeeft, of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Opdrachtgever staat er voor in dat hij of zij – ook ongevraagd – alle gegevens en documenten aan Opdrachtnemer verstrekt waarvan hij of zij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze voor de uitvoering van de opdracht van belang (kunnen) zijn. De Opdrachtgever staat in voor de juistheid en de authenticiteit van de door of namens hem of haar verstrekte gegevens en documenten. 
    • Indien de in het vorige lid bedoelde en voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen. 

  • Einde, opschorten en ontbindingOvereenkomst
    • De Overeenkomst kan uitsluitend worden opgezegd tegen het einde van de termijn waarvoor zij oorspronkelijk is aangegaan danwel, indien zij voor onbepaalde tijd is aangegaan of voortgezet, tegen het einde van een kalendermaand.
    • Opzegging van de Overeenkomst geschiedt schriftelijk en met in achtneming van een opzegtermijn van 3 maanden welke ingaat op de 1e van de kalendermaand volgend op de verzenddatum van de aangetekende opzegging aan Opdrachtnemer.
    • Partijen zijn gerechtigd om de Overeenkomst zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is en zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn met onmiddellijke ingang volledig of voor een deel op te schorten of te ontbinden, onder het behoud van hem of zijn of haar rechten om nakoming en/of schadevergoeding te vorderen in het geval dat:
      • Een partij tekortkomt in de nakoming van de Overeenkomst en nakoming uitblijft binnen 14 dagen nadat een schriftelijke aanmaning door de andere partij is verzonden;
      • Een partij goede grond heeft om te vrezen dat de andere partij zijn of haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet zal kunnen nakomen;
      • Een partij in surséance van betaling dan wel staat van faillissement verkeert, dan wel een aanvraag daartoe is ingediend.
      • Bij een ontbinding of opschorting ingevolge van artikel 5.3 van deze Algemene Voorwaarden wordt iedere vordering van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Alle door Opdrachtnemer in verband met het voorgaande gemaakte (buiten)gerechtelijke kosten dienen door de Opdrachtgever te worden vergoed.
      • Een Overeenkomst kan worden beëindigd door ene partij indien de wederpartij zijn of haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet juist, tijdig en/of volledig nakomt en de niet nakoming de ontbinding rechtvaardigt, mits de wederpartij vooraf in gebreke is gesteld waarbij aan de wederpartij een redelijke termijn is gegund om zijn of haar verplichting alsnog na te komen. Als een redelijk termijn wordt in beginsel aangemerkt een termijn van 14 dagen indien het betreft betalingsverplichtingen. Afhankelijk van de aard en omvang van de niet-nakoming kan deze termijn worden verlengd of verkort. Het vorenstaande laat onverlet het recht van de partij die tot ontbinding overgaat om (aanvullende)schadevergoeding te vorderen.
      • Opdrachtnemer is wegens beëindiging/opzegging van de Overeenkomst op voornoemde gronden jegens Opdrachtgever nimmer tot enige schadevergoeding of betaling gehouden, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op volledige schadevergoeding wegens schending door Opdrachtgever van zijn of haar verplichtingen of rechten als hiervoor bedoeld.

  • Wijzigen in de Overeenkomst 
    • Wijzigingen in de Overeenkomst door Opdrachtgever die door Opdrachtnemer niet kon worden voorzien en meerwerk veroorzaken, zullen door de Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden doorbelast conform het in de Overeenkomst afgesproken (uur)tarief. Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens van Opdrachtgever, Opdrachtnemer de geplande werkzaamheden opnieuw moet organiseren. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten van meerwerk op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
    • Door Opdrachtgever na verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de Overeenkomst, moeten door Opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Opdrachtnemer ter kennis zijn gebracht. Een wijziging in da wel aanvulling op de Overeenkomst geldt slechts indien deze door zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever (bij voorkeur schriftelijk) is aanvaard. 
  • Prijzen, betaling en verrekening 
    • Partijen kunnen bij de totstandkoming van de Overeenkomst een vaste prijs overeenkomen. 
    • Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, is de in de opdrachtovereenkomst overeengekomen uurtarief van toepassing. 
    • De in offertes en opdrachtbevestigingen opgegeven tarieven zijn, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, in euro’s (€) en exclusief BTW, exclusief reis- en verblijfskosten, leges en de kosten die Opdrachtnemer maakt door eventuele inschakeling van derden en deskundigen.  
    • De werkzaamheden van Opdrachtnemer worden in beginsel verricht op basis van het gehanteerde standaard uurtarief. In bijzondere gevallen, zoals bij spoedeisende zaken, zaken met aanzienlijk belang, kan daarvan in overleg met de Opdrachtgever worden afgeweken. 
    • Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om het uurtarief jaarlijks aan te passen.
    • Het verschuldigde uurtarief wordt bekend gemaakt aan de hand van het voor de betreffende opdracht overeengekomen uurtarief. Het geldende uurtarief wordt bij de acceptatie van de opdracht schriftelijk bevestigd of vastgelegd in de door de Opdrachtgever getekende Overeenkomst. 
    • Indien Opdrachtnemer recent eerder werkzaamheden voor de cliënt heeft verricht, geldt tenzij anders overeengekomen het eerder tussen partijen afgesproken uurtarief. 
    • Het uurtarief met betrekking tot verrichte werkzaamheden zal, indien de uitvoering van de opdracht zich uitstrekt over een langere periode dan een maand, in beginsel tussentijds, maandelijks, in rekening worden gebracht.
    • Opdrachtnemer is steeds gerechtigd van de Opdrachtgever de betaling van een voorschot te verlangen en/of zekerheid voor de betaling van haar vorderingen te verlangen en de nakoming van haar verplichtingen op te schorten totdat de Opdrachtgever de aldus in rekening gebrachte voorschotten heeft voldaan respectievelijk de gevraagde zekerheid heeft gesteld. De omvang van het voorschot respectievelijk de zekerheid zal in overleg met de Opdrachtgever worden vastgesteld. Indien het betalingsgedrag van de Opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, kan de hoogte van een volgend te betalen voorschot respectievelijk zekerheid in een later stadium worden aangepast. Wanneer het voorschot voor minimaal driekwart is opgebruikt, heeft Opdrachtnemer het recht om een aanvullend voorschot bij de Opdrachtgever in rekening te brengen. Een ontvangen voorschotbetaling wordt verrekend met de einddeclaratie van de opdracht. Indien de Opdrachtgever met zodanige voorschotbetaling respectievelijk zekerheidsstelling in gebreke blijft, heeft Opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden. Alle voor Opdrachtnemer uit deze opschorting en/of ontbinding voortvloeiende schade en kosten dient door de Opdrachtgever te worden vergoed. 
    • Opdrachtnemer zal de haar toekomende vergoedingen in de regel maandelijks achteraf aan de Opdrachtgever in rekening brengen. Betalingen dienen steeds te geschieden binnen 14 (veertien) dagen na factuurdatum op het op de declaratie vermelde bankrekeningnummer, bij gebreke waarvan de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim raakt. Opdrachtgever is niet bevoegd tot opschorting of verrekening. 
    • Na het verstrijken van de betalingstermijn van veertien (14) dagen is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is de Opdrachtgever over het opeisbare bedrag de wettelijke (handels)rente ex artikel 6:119(a) BW, vermeerderd met 15 %, verschuldigd, zonder dat deze eerst aangezegd hoeft te worden.
    • Indien de Opdrachtgever niet in staat is om het (volledig) verschuldigde bedrag binnen de in het eerste lid genoemde betalingstermijn te voldoen, verzoekt hij of zij voor het verstrijken van de betalingstermijn gemotiveerd en onderbouwd om een betalingsregeling. Indien Opdrachtnemer instemt met een betalingsregeling wordt deze te allen tijde schriftelijk bevestigd. Betalingsregelingen dienen stipt door de Opdrachtgever te worden nagekomen, op straffe van verval, waarbij het verschuldigde bedrag weer direct en in zijn geheel opeisbaar wordt.
    • De vordering tot betaling van alle aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen is direct opeisbaar indien en zodra de Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer in verzuim raakt, indien en zodra de zeggenschap over de Opdrachtgever – door middel van een bestuurswissel, aandelenoverdracht of anderszins – wijzigt, alsmede wanneer de Opdrachtgever zijn of haar onderneming geheel of gedeeltelijk staakt, of op enigerlei wijze vervreemdt, in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, op haar de wettelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) van toepassing wordt verklaard, een aanvraag tot zijn of haar ondercuratelestelling aanhangig is gemaakt, beslag op (een deel van) zijn of haar vermogen/goederen is gelegd, alsmede indien bewind over (een deel van) zijn of haar vermogen / goederen wordt ingesteld of hij of zij anderszins het beheer en / of de beschikking over zijn of haar vermogen geheel of gedeeltelijk verliest en voorts wanneer de Opdrachtgever – indien deze een vennootschap onder firma of besloten vennootschap is – in liquidatie verkeert of wordt ontbonden. 
    • Opdrachtgever doet afstand van zijn of haar recht om een schuld aan Opdrachtnemer te verrekenen met een vordering op Opdrachtnemer. 

  • Overmacht
    • In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Opdrachtnemer in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan Opdrachtnemer kan worden toegerekend in het geval van een van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend, maar niet beperkt tot, wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen en werkonderbrekingen. 
    • Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan Opdrachtnemer niet aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Opdrachtnemer niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. 
    • Opdrachtnemer is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Opdrachtnemer als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet. 

  • Onoverdraagbaarheidsbeding 
    • Rechten van een partij uit deze Overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Opdrachtnemer. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking als bedoeld in 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek. 

  • Geheimhouding
    • Ieder der partijen houdt de informatie die hij of zij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt en alle andere informatie betreffende de andere partij waarvan hij of zij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij of zij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn of haar personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt. 
    • De om het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingplicht geldt niet voor informatie: 
      • Die op het moment dat de ontvanger deze informatie al ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op haar rustende geheimhoudingsplicht.;
      • Waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn of haar bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij;
      • Die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken; 
      • Die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht. 
      • De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de Overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan. 

  • Boete op geheimhouding 
    • Overtreedt Opdrachtgever het artikel van deze Algemene Voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van €10.000,– voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van 1.000,– euro voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan Opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaand ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft geen sprake te zijn van enige vorm van schade. 
    • Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Opdrachtgever waaronder zijn of haar recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen. 

  • Vrijwaring 
    • Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle vorderingen en andere aanspraken van derden en de daaruit voortvloeiende schade als gevolg van een tekortkoming door de wederpartij van deze Overeenkomst of enig ander handelen of nalaten van Opdrachtnemer. Deze vrijwaring geldt onverminderd hetgeen in artikel 13 over aansprakelijkheid is gegeven. 
    • Deze vrijwaring geldt niet voor zover Opdrachtnemer niet bekend was en evenmin bekend behoorde te zijn met de rechten waarop een dergelijke vordering is gebaseerd. 

  • Aansprakelijkheid schade 
    • Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat is uitgegaan van de door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer kenbaar hoorde te zijn. 
    • Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor uit een opschorting van werkzaamheden voor de Opdrachtgever voortvloeiende schade, indien die opschorting het gevolg is van het verzuim van Opdrachtgever om tot tijdige betaling van de declaraties van Opdrachtnemer over te gaan. 
    • Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door Opdrachtnemer ten behoeve van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden. 
    • Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van met betrekking tot de overeenkomst door derden verrichte werkzaamheden. 
    • Overigens is iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor schade die voortvloeit uit, of verband houdt met een toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad, of die is gebaseerd op enige andere rechtsgrond, beperkt tot het door de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer te dier zake in dit concrete geval uitgekeerde of uit te keren bedrag, vermeerderd met haar eigen risico onder die verzekering, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld. Opdrachtnemer is conform de in de branche gebruikelijke bedragen en condities verzekerd. Een afschrift van de polis wordt op verzoek verstrekt. 
    • Beperkingen van aansprakelijkheid ten gunste van Opdrachtnemer strekken ook ten gunste van werknemers en niet-ondergeschikte vertegenwoordigers en hulppersonen van Opdrachtnemer. 
    • Alle aanspraken van de Opdrachtgever vervallen twaalf maanden na het moment, waarop de betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze vorderingsrechten of andere rechten of bevoegdheden.   
    • Als de beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar in enig concreet geval om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, dan wel de betreffende schade niet door verzekering is gedekt, is iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot ten hoogste het bedrag dat voor de werkzaamheden in de zaak in verband waarmee de schade is ontstaan door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer is betaald gedurende de laatste 12 (twaalf) kalendermaanden waarin aan de betreffende opdracht is gewerkt, met een maximum van € 10.000,00. 
    • Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- of indirecte schade;
    • Onverminderd de overigens in deze Algemene Voorwaarden opgenomen exoneraties is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor schade:
    • die is veroorzaakt door derden die bij de uitvoering van een opdracht zijn betrokken, tenzij die derde door Opdrachtnemer bij de opdracht is betrokken en Opdrachtgever aantoont dat Opdrachtnemer bij de keuze van de derde niet zorgvuldig heeft gehandeld;
    • die het gevolg is van aan Opdrachtnemer verstrekte onjuiste of onvolledige informatie, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer zonder meer duidelijk had kunnen zijn en Opdrachtnemer nagelaten heeft Opdrachtgever van die onjuistheid of onvolledigheid in kennis te stellen;
    • die het gevolg is van beschadiging of verlies van informatie tijdens het transporteren van informatie;
    • die ontstaat doordat derden zich ongeautoriseerd toegang verschaffen tot informatie betreffende de opdracht of Opdrachtgever;
    • die niet schriftelijk is gemeld binnen twee maanden nadat Opdrachtgever  het ontstaan van schade heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken. 
    • Onverminderd het vorenstaande kunnen aansprakelijkheids beperkende, -uitsluitende of vaststellende voorwaarden, welke door derden aan Opdrachtnemer kunnen worden tegengeworpen, ook door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden tegengeworpen. Opdrachtgever kan, indien en voor zover Opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht gebruik heeft gemaakt van derden, jegens Opdrachtnemer nimmer meer rechten doen gelden dan Opdrachtnemer jegens de betreffende derden kan doen gelden. 

  • Aansprakelijkheid Opdrachtgever 
    • Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan Opdrachtgever verschuldigd zijn. 
    • Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijk persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé Opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van Opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van Opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld. 

  • Klachten- en geschillenregeling
    • Opdrachtgever is verplicht om klachten over de verrichte werkzaamheden direct te melden (onder andere via julia@junova.nl) aan Opdrachtnemer. De klacht bevat een zo gedetailleerde mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Opdrachtnemer in staat is om hierop adequaat te reageren. 
    • Is een klacht gegrond, dan is Opdrachtnemer alleen gehouden de werkzaamheden alsnog te verrichten zoals partijen dat zijn overeengekomen. 

  • Toepasselijk recht en forumkeuze
    • Op alle Overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
    • De absoluut bevoegde rechter in het arrondissement Gelderland is tevens bevoegd kennis te nemen van geschillen die voortvloeien uit hoofde van de met de Opdrachtgever gesloten Overeenkomsten. 

Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 23 oktober 2022.